Székely vasúti hálózati tervek, 1894 |
Vannak az én pályaőri életemnek és sorsomnak is
olyan határai, ahonnan törvényszerű a meg- és visszafordulás.
Az oda után a vissza... A túr és a retúr... Erre vannak kitalálva
a felgöngyölített sínvégekben végződő vágányok, ahol az
ember tudja és egy pillanat alatt megérti az „eddig és ne
tovább” tilalmát. És erre szolgálnak a jóval bonyolultabb, a
fordulatra nagyobb és a választás látszatát keltő, végül
ugyancsak pályamódosító fordítókorongok.
Az első változatra a nyolcvanas években történt
egyik riportutam a beszédes példa, amikor egy fiam korabeli
fotóriportert hurcoltam magammal mindenfelé, hogy amit az ő szeme
és objektívje meglát a nyers valóságból (amiről egy pályaőr,
bármennyire is önkéntes, jól tudja, hogy sminkelni ezerféleképpen
lehet ugyan, de tartósan átfesteni és a randaságait eltüntetni
szinte lehetetlen), azt én riporteri csűrés-csavarással
szavaimmal kisubickoljam, „sínre tegyem” - hogy a szakmánál
maradjunk, ha már belévágtunk. Az volt a tervünk, hogy néhány
napig elidőzünk egy vasútállomás házatáján és ami ott
figyelemreméltó és egyáltalán lefényképezhető, az orrunk elé
kerül, azt egész egyszerűen megörökítjük. A tervhez azonban
megfelelő terepet is kellett találnom. Olyat, ahol szívesen szóba
állnak az emberrel, nem értik félre a szándékait, nem kell
mindenáron szerepet játszani, hogy elnyerjük az illetékesek
bizalmát. A feladat már-már lehetetlennek látszott, lévén, hogy
a vasútat akkoriban annyira nemzeti-stratégiai-állami intézménynek
tekintették, amelyet a kincstári bizalmi politika általános
bizalmatlan légköre töltött ki, legalább is a vasúti
csomópontok esetében. Bárhogy is néztem a dolgokat, egy kevés
vizet zavaró csomópontot csakis végállomáson, méghozzá
szárnyvonal végén találhat az ember, ahol a forgalom minimális,
a szereplési ambíció ezért felfokozottabb, a légkör
családiasabb, meghittebb, az idő kitágul és lelassul, a dimenziók
emberi léptékűek és a közös nyelv is a bizalmasabb
kommunikációt szolgálja.
Amikor ezt így elképzeltem, rájöttem arra, hogy
látatlanban egyetlen hely felel meg mindezen feltételrendszernek,
és ez a hely nem más, mint Székelyudvarhely! Az a város, mely
azokban az években a reményt jelentette, hogy van egy hely ebben az
országban, ahol – bármi történjék is másutt – a magyarság
abszolút többségben marad, s mint ilyen, kitartóan és magához
hűen kivárja, miként alakul a sorsa. Egy végvár volt tehát, nem
csupán dramaturgiai, hanem a lehető legkonkrétebb értelemben is,
pontosabban egy végállomás, ahová Segesvár felől egyetlen vonal
futott be a „nagy állomásra”, s onnan már csak ködbe veszett
álom volt a folytatás egyre halványabb reménye, hogy az utazás
nem ér itt véget, hanem Szombatfalva irányában a végső
megállj-t jelző bakot egyszer majd kiegyenesítik, s a gőzös
tovább töfög, erőltetett menetben Felcsík irányába, ahonnan
aztán beletorkollik a csíkcsicsói-madéfalvi csomópontba,
amelynek fűtőházában már fordítókorong is fungál...
A huszadik század elején (1905) a Székelyföld
felemeléséről szóló országos (világmegváltó) viták és elképzelések kapcsán
sokféle tervet kovácsoltak, s még többet vettek elő, alakítottak
át a múltból. Ahány terv, annyi változat és ugyanannyi érdek
(ha nem több), amelyek elsősorban nem földrajzi-gazdasági
lehetőségekből és esélyekből indultak ki, hanem a székelyföldi
nemzeti tudat és berendezkedés normatíváit alkalmazták volna a
valóságra. A székely vasúti hálózatot egységként elképzelve,
olyan fővonalat képzeltek a térségbe, amely Marosvásárhelyt
közvetlenül összeköti Székelyudvarhellyel és
Sepsiszentgyörggyel, ezek pedig a maguk természetes módján
illeszkednek majd be a nyugati és a balkáni nemzetközi
vasúthálózatba. Így kellett volna kivédeni annak a veszélyét –
amit, mint később bebizonyosodott, nem sikerült –, hogy a
természetes székely központok helyett döntő gazdasági (értsd:
vasúti) szerephez Brassó, Segesvár és Szászrégen (ma ez már
Dédának felelne meg) jussanak. Amit nem végeztek el jó időben
ezen a tájon, az ma már csak egyre kisebb hőfokú és léptékű
nosztalgia, ami hasonlatos ahhoz a téli ködhöz, mely most éppen
elterül az ablakon túl, a téli tájon: köd is, mert fátyolosan
gomolygó és áthatolhatatlan, zúzmara is, mert szorosan
rátelepedik a legkisebb gallyra is, nem tartós, hiszen a legkisebb
légmozgásra kristályok milliárdjait küldi a földre, ahol azok
megsemmisülnek és felszívódnak a ködben...
Ezért jó az önkéntes pályaőrködés, mert ha nem
akarok, nem muszáj kibújnom a medvebarlangból. Senki sem fog
emiatt elmarasztalni, a világnak meg se kottyan az én szeszélyem,
esetéleges mulasztásom, a felfüggesztett állapot, amelyben hetek
óta élek, és amelynek csak egyetlen épkézláb magyarázatát
tudom adni: Bakter Bálint egy olyan kalandba rántott bele engem,
amire nehezen álltam rá, de mire nyakig bele merültem volna, ő
szeszélyes és titokzatos módon kiszállt belőle, meghatározatlan
ideig, itt hagyva engem a kérdéseire felszakadt, kibeszéletlen
válaszaimmal...
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése