Nic Hanu fotója |
De még milyen értelmet nyertek! Méghozzá teljesen
mást, mint amit én reméltem. De hát egy mégoly önkéntes
pályaőrnek is, mint én, tudnia kell, hogy az élet, akár csak a
vasút, bonyolult.
Roppant bonyolult. Még szerencse, hogy ennek ellenére
mindennek van oka-foka, még a leghajmeresztőbb helyzetnek,
fordulatnak is. Így aztán a Bakterék története is új
értelmezésben bontakozott ki előttem.
Először is, Bálint kimondottan erőteljesen
sántított. Amiről én azt gondoltam, hogy apróbb baleset érte,
ami hamarosan elmúlik. De aztán nem sokra rá bevallotta, hogy
azóta szenved a tartós és csak ideig-óráig enyhülő
fájdalomtól, mióta barátját, Attilát megszabadították
kangrénás fél lábától.
Sőt, a vallomásban odáig ment, hogy kiderült: a
vasúti kocsit seggbe rúgó bizonyos Attila tulajdonképpen nem is
egyszerűen a barátja, hanem egyenesen az ikertestvére, amit azért
nem nagyon szoktak hangoztatni a nagyvilág előtt, mivel még
gyermekkorukban elszakították őket egymástól – anyjuk korai
halála után apjuk Attilát választotta, számára untig elég volt
egy kölyköt nevelnie (talán még az is sok volt), Bálintot meg
adopcióba küldték, és sokáig sikerült elhitetni velük, hogy
tulajdonképpen csak gyermekkori játszótársak, pajtások, akik
vonzódnak egymáshoz. Attila volt az első, aki rájött, hogy van
egy ikertestvére Bakter Bálint személyében, de akkor már rég
eltávolodtak egymástól. Tulajdonképpen a baleset napján
találkoztak először annak a tudatában, hogy testvérként teszik
ezt. Az addig eltelt hosszú idő során mindvégig volt valami fájó
hiányérzetük, szenvedtek a magányosságtól és sokat gondoltak
gyermekkori együttléteikre... Most viszont, alig hogy fölfedezték
szoros összetartozásukat, és talán változtathattak volna valamit
az életükön, méghozzá gyökeresen, beütött az a végzetes
indiánosdi, aminek az eredményét mindannyian jól ismerjük.
Most, hogy mindezt tudom, egészen más szemmel nézem
az elszaladt heteket és hónapokat, belsőleg pedig ugyancsak
megrendülök. Próbálom átértelmezni korábbi élményeimet, ami
távolról sem egyszerű, mert legtöbb belém csontosodott, formát
kapott, mielőtt még tisztázódott volna, hogy megfelelnek-e a
valóságnak. Ezek szerint pályaőrnek se lennék jó, ha
történetesen nem önkéntességről lenne szó, hanem szakmáról,
mert lám, milyen könnyedén megelégedtem Bakterék esetében a
látszattal. Nem menti a helyzetemet az a tény sem, hogy
tulajdonképpen Bakter ködösített a valóságon, borított fátylat
olyan részletekre, amik döntő fontosságúak. A kétely nem szabad
kivesznie belőlünk, akkor sem, amikor a lehető legsímább mezőn
találjuk magunkat és egy jó távcsővel fölszerelkezve
beláthatatlan messzeségekbe is ellátunk, méghozzá 360 fokos
panorámában!
A jó szem, a tiszta és biztos látás pedig a vasúti
ember lételeme. Mese habbal, hogy akárki eljegyezheti az életét a
vasúttal, aki akarja. Nem elég rajongani, érzelmileg kötődni
ehhez a világhoz, bár ha ez nincs meg, akkor szinte lehetetlen
eredményesen „sínen maradni”. Tisztán látónak, igazságosnak
és jövőbe tekintőnek kell lenni ahhoz, hogy az előlünk
mindegyre megszaladó pályán pontosan azt lássuk, ami az utat
jelenti és szegélyezi: jelzéseket, váltókat, szintjelzőket,
átereszeket, jelzett és jelzetlen átjárókat, repülőhidakat,
szokatlan közjátékokat és helyzeteket, alakzatokat,
fényjelenségeket, esetleges katasztrófákat, provokációkat,
csapdákat, torlaszokat – mondhatni, az egész életet.
Én viszont nem láttam előre, csak a magam pályájára
ügyeltem. Pedig manapság már a magányos sínpárok szinte csak a
mellékvonalakon maradtak meg. A forgalmasabb szakaszokon rendszerint
ikervágányok mentesítik a vasúti közlekedést a korábbi
bonyodalmaktól, valósággal megkettőzve (néhol megháromszorozva)
a végtelenben találkozó párhuzamosok távolba vesző
acélszalagját.
Bakter Bálint esete jócskán felnyitotta a szemem. Az
ő nagy nehezen kiderülő ikersége késztetett rá arra, hogy
szétnézzek magam körül és megkeressem mindazokat, akik valami
hozzám hasonló belső késztetéssel buzgólkodnak a vasúti pályák
környékén. Megértettem, mennyire személyes és bonyolult lehet
valaki vasúti kötődése, és hogy ezt a kötődést senki sem
sajátíthatja ki, ebben mindannyian ikertestvérek vagyunk, és
ettől válik annyira emberivé és nosztalgikussá mindaz, ami
másoknak csak menetrend, sebesség, gőz, füttyszó és gyulladt
szemű robogás...
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése