2009. május 26., kedd

Add: Ladányi-breviárium


Idén, január huszadikán volt egy Ladányi-breviárium című bő bejegyzésem, amelyben átmentettem egy csokor, a költőről szóló és munkáiból ízelítőt adó anyagot, amit olvasás és internetes böngészés során elértem.

A közben eltelt idő még felszínre hozott a Romániai Magyar Szóban 2004-ben megjelent néhány verset: kettő közülük tipikus fanyar és polgárpukkasztó Ladányi-vers, a harmadik Serfőző Simon emlékező verse.

A csokor a lap Színkép rovatának általam gondozott rovatában, a Verskereső-ben látott napvilágot, amelynek az volt az éltetője, hogy az olvasók érdeklődtek bizonyos alkotások vagy költők iránt s aa szerkesztőség nevében próbáltuk megtalálni a "tűt a szénakazalban". Az elején tehát egy olvasói szolgáltatás volt az egész, aztán kiterjesztettük minden olyan alkotásra, amire véletlenszerűen, olvasás közben bukkantunk s úgy éreztük, érdemes megosztani az olvasóközönséggel.

Az alábbi Ladányi-emlékek is e sorba tartoznak.

Kimondhatatlanul jó napom lett azzal, hogy újra megtaláltam őket. Hátha így most már hosszab távon nem fognak elveszni...

*

Verskereső

LADÁNYI MIHÁLY két verse

Agglegény esti védőbeszéde
Avagy reflexió a közösségi társadalom alakulásáról

Ma
nem
mostam
lábat.
Ma nem mostam lábat.
Tegnap
sem
mostam
lábat.
Tegnap sem mostam lábat.
De hát
nem is olyan
sokat
megyünk mi
agglegények
nők után,
hogy
minden nap lábat kellene mosni.

Vers

reszket a bokor, mint a nyárfalevél
mint Mont Blance csúcsán egy megfeneklett helikopter
milyen volt szőkesége, mielőtt befestette
már egy hete csak paprikáskrumplit eszünk
Edward király, angol király fogadta Losonczi Pált
ÉN EGÉSZ NÉPEMET FOGOM MÓRESRE TANÍTANI


SERFŐZŐ SIMON
Ladányi Mihály

Hol voltál, hol nem, mert el-eltűntél
kóborlásaid mélyén az országban,
útban szerelemtől szerelemig
a szeleknek nekivágva bátran.

Elcsábultál kalandoktól, nőktől,
végül mindenből kiábrándulva.
Pedig akár példaképünk is,
elől járó zászló lehettél volna.

Megkeseredtél, mint ez az elzüllő kor,
amitől a földben is csömört kapsz.
Különben üdvözülhettél volna.
Még ma is élnél, ha meg nem halsz.

*

Illusztráció a devavanya.com-ról
( 2009. április 11: Szobrot állítottak a költészet napján Dévaványa egyik jeles szülöttjének, az 1986-ban elhunyt Ladányi Mihálynak szombaton a városban... - írta a beol.hu)

Nincsenek megjegyzések: